söndag 28 april 2013

Spindelsjal med spetskant


Nu har jag virkat klart min första spindelsjal. Jag virkade den i Marks & kattens Bianca, ett lite tunnare garn i merciserad bomull och virknål 2,5. Det blev en sval vår/sommarsjal. Jag slutade att virka när det var nio hela spindlar, jag avslutade med att virka ett varv med fm i toppen så att kanten blev lite stadigare.

Jag använde mig av diagrammet som man hittar på Garnstudio/Drops och som starthjälp använde jag mig av Kungen och Majkis utomordentliga spindelsjalstutorial. Eftersom det blir en himla massa spindlar så får man ju in snitsen efter ett tag å kan kasta både tutorial och diagram å bara fräsa på :)


Spetskanten har jag använt mig av förut (här) men denna gång gjorde jag fm i botten istället för st, jag tyckte det blev lite mera lagom så. Och lagom är ju alltid bäst :)

Passar finfint i vårsolen!

2 kommentarer:

  1. De gröna spindlarna ser ju nästan verkliga ut. Kanske man kan både förhindra och bota spindelrädsla med denna sjal. Jättefint med ett plagg som ger motstridiga känslor åtminstone hos vissa. Det händer ju inte så ofta. Skickligt!

    Birgitta

    SvaraRadera