tisdag 16 juli 2013

Piffad liten tröja

crochet lace free patern baby clothes
 Lillasyster hade fler långärmade tröjor än kortärmade, och det är ju lite bakvänt på sommaren :).

crochet lace free patern baby clothes
 Så jag tog en ärvd tröja, klippte av ärmarna och fållade kanten.

crochet lace free patern baby clothes

Sedan sydde jag med "plädstygn" runt kanten och virkade en spetskant runt nederkanten och ärmarna och vips så hade hon en ny söt tunika! Nu är jag sugen på att fortsätta på mina egna kläder.

Spetsen gjorde jag såhär:
V1: om du gjort som jag så gör du fm runt stygnen, gör du en "lös" spets börjar du med lm och sedan ett varv med fm.
V2: 3 lm, hoppa över 1 m, *1 st, 1 lm, hoppa över 1 m* upprepa varvet ut.
V3: 1 fm i varje m varvet ut.
V4: *1 fm, hoppa över 1 m, 2 st i samma m, 2 lm, 1 fm i första lm, sedan 2 st i samma m som de förra st, hoppa över 1 m*
Avsluta och fäst.
Klart! En liten spets kan ju piffa till det mesta.


2 kommentarer:

  1. Åh så fint! Nu blev jag inspirerad att se över kläderna till min dotter för att se vad jag kan piffa upp!

    SvaraRadera
  2. Superfint! Tack för beskrivningen ;0)
    mvh Agneta

    SvaraRadera